ankiewalvis.reismee.nl

Tweede week Dec 2021 Naboisho

Hoi Allemaal,

Het is een zonnige week geweest. Veel blauwe luchten gezien, wel wat wolken

en een paar flinke regenbuien, maar dat maakt alles groener en dat willen we

graag voor dier en mens. Temperatuur tussen de 14 en 23 graden. Prima.


Bijna was er een dag geweest, waarin we geen leeuwen hadden gezien,

maar in de schemer vond onze vervangende gids Robert ze toch nog!

Jammergenoeg kunnen we dan geen goede foto’s maken om te identificeren,

maar het is altijd genieten om ze te zien.

In een regenbui zagen we trouwens twee van het mannelijke Rongai drietal,

die brullend over de vlakte liepen, heel imposant. We hebben in onze buurt

een 40 tal leeuwen inclusief welpen van verschillende leeftijden rondlopen

en aan de rand van Naboisho nog een 17 tal. Geweldig , wat een verschil met

toen ik hier voor het eerst kwam in januari 2016.

Deze week ook een sighting van een Cheta met 2 grote welpen en een

luipaard, maar die zat verstopt in een boom, dus alleen wat takken zien

bewegen.


Vrijwilligster Shams is maandag vertrokken en Amerikaanse Christine kwam.

Een aangename verrassing, want we bleken elkaar te kennen uit 2017.

Ze wil het liefs al haar tijd in de auto op pad doorbrengen en is dit weekend

allebei de dagen naar resort Eagle Vieuw om ook gamedrives te maken.

Leuk zo enthousiast, maar ik heb mijn rust in het weekend nodig.

Weer een drietal dus lekker nog steeds alle ruimte. Benoit vertrekt morgen

en was op zijn manier best gezellig.

Bij ons logeerden 3 arts/docenten van de Flying Docters, die de EHBO

cursus gaven aan de gids /studenten in de school naast ons. Dat was

gezellig omdat we ’s avonds na het eten hele gesprekken hadden over de

culturen en gewoontes in elke land, inclusief corona.

Nieuwe coordinator Jane is trouwens een topvrouw. Ze is opgegroeid

in een dorp aan de grens van Naboisho, een dorps kind dus, maar heeft

gestudeerd en is een moderne vrouw van 27 jaar.


Vrijdagmiddag voor het eerst in maanden (COVID) naar een lagere school

gegaan om spullen te brengen en met de kinderen te spelen. Christine ging

met ze voetballen en Ben stond te fotograferen. Tja en ik… kom op Ankie

improviseren, dacht ik. Ik probeerde ze witte zwanen/zwarte zwanen te

laten doen, maar voor je 25 kinderen en de leraar hebt uitgelegd hoe

het gaat met handen vasthouden en onder de bogen doorlopen heb je

veel chaos. Dat was lachen en het is gelukt! Daarna hebben we met

hun spelletjes meegedaan. Leuk om te zien hoe de verlegen kinderen

loskomen.

In het algemeen kan ik trouwens erg veel lachen met de Kenianen, groot

en klein. Ze hebben een gevoel voor humor, die mij ligt.


Gister een interessant akkevietje: Ben vond een slangetje in de koelkast! Wij

Soila gewaarschuwd, die had het gister al gezien en niets gezegd!!! Jane

haalde de stagiair uit het computer kantoor, waardoor er 3 andere mannen

meekwamen. Verbaasd bekeek ik hoe bang iedereen was! Een les voor mij

om meer ontzag voor slangen te hebben. Ik blijf wel uit de buurt, maar ze

boeien me wel. Ik leende hem mijn tuinhandschoenen en met een stok

erbij heeft hij de slang gepakt en buiten gezet. De “house snake” was zo koud

dat hij moest opwarmen om weg te kunnen sluipen. Mooi om te zien hoe

hij van kleur veranderde. Ik heb het opgezocht en hij was niet giftig.

Hoe hij in de koelkast is gekomen blijft een vraag!


Veel goede tijdingen, maar minder leuk is dat ik na een week toch maar

aan de immodium ben. In de vroege ochtend beginnen mijn darmen te

spoken. De meeste van jullie weten dat ik beter ’s nachts niet uit mijn

kamer kan gaan naar de wc ( een emmertje voldoet meestal), omdat

het wild vrij tussen onze huisjes en tenten door kan lopen.

Zaterdagochtend kon ik het tot 4 uur uitstellen, maar met zaklantaarn

rond schijnend sloop ik naar de wc. Ik zag geen grote dieren en liep

naar de gootsteen om mijn handen te wassen….au! Ik stond midden

tussen de mieren, die mij te pakken kregen, tja, daar had ik niet op gelet!


We horen de leeuwen elke nacht brullen, soms ook “dichtbij” en

vannacht was er een olifant en giraf op bezoek. Ik heb lekker

geslapen en niets gezien of gehoord.


Goh, toch veel te vertellen. Jullie zijn weer op de hoogte

van mijn wel en wee. Dank voor jullie reacties en ik blijf ook

graag op de hoogte van jullie wel en wee.


Dikke knuffels van @nkie


Reacties

Reacties

Herma

Lieve Ankie

Je kunt me niet teveel schrijven hoor! Zo leuk om te lezen en met je mee te leven! Blij voor je dat je veel leuke " collega's " treft
Veel liefs

Jelly

Goh wat een belevenissen. Spannend zoveel dieren brullend en wel.
Van een slang die in de koelkast komt lijkt me geen goede zaak. Straks ligt hij tussen je kleren. Diarree ook geen goede zaak. Even flink aanpakken lijkt me.
Wish je Lucky. Verder lekker genieten bij zoveel woeste dieren. Ik lijk mijn eigen lichaam nog niet eens te kunnen temmen.
Veel plezier en de broodnodige rust.
Liefs

Sjoerd Jaasma

Geweldig, ik krijg nu je bericht via Jenny,
Maar misschien kun je me toevoegen aan je maillist. ( sjoerdjaasma@hotmail.com)

Monique

Wat een verhalen, weer heel leuk om ze te lezen Ankie, slang en mieren ietsje minder haha!
Hoop dat immodium werkt zodat je geen nachtelijke uitstapjes meer hoeft te maken.
Jammer dat het met de foto's niet lukte maar die houden we dan fijn nog tegoed. Veel liefs

Jan van Dijk

Leuk.om weer vertrouwde mensen weer te zien.
En ook om weer bekende en ook min of meer vertrouwde dieren te zien op groeien.
Je verhalen zijn Leuk om te lezen. Een heel andere setting dan het gewone nu koude, natte Nederland. Een soort workaction eigenlijk. Liefs Jan

Andre Wijnand

Hoi mooie verhalen en foto's. Via jou groet aan Jan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!