ankiewalvis.reismee.nl

Chui Lodge bij Lake Naivasha

Nog een gelukkig Nieuwjaar allemaal! Dank voor alle reacties!

Ja, ik hoop dat de foto boven mijn log is veranderd. Ik probeer het steeds,

maar de kat komt terug. Het zou de foto van een Aardvark moeten zijn.

Straks het verhaal.

Woensdag 29 dec heeft Sammy mij naar Chui Lodge gebracht voor drie nachten.

Het bleek een super luxe resort te zijn en ik heb ervan genoten.

De Nederlandse heer Zwager en zijn Engelse vrouw zijn rijk geworden

met het kweken van rozen bij lake Navaisha. 30 jaar geleden besloten ze

een terrein te kopen van totaal 50.000 hectare, waarvan ze 20.000 hectare

als beschermd gebied voor de natuur reserveerden. Dit noemden ze

Oserengoni Wildlife Sanctuary. Er leefden daar alleen luipaarden en daarom

noemden ze de Lodge, die ze in het gebied bouwden Chui Lodge.

Chui is luipaard in Swahili. De lodge is erg kunstig gemaakt. De huisjes

zijn net kabouter huisjes ( met open haard!)en alles binnen is op een Afrikaanse

manier versierd.

Het restaurant en de tuin kijken uit over een vlakte, waar de dieren vrijelijk

rondlopen. Om de Lodge is een elektrisch hek geplaatst zodat mensen

veilig zijn. Ik werd heel gastvrij ontvangen en mijn lunch kreeg ik elke middag

in de tuin met uitzicht op de dieren geserveerd. Diner was in het mooi

versierde restaurant, elke keer drie gangen, gelukkig altijd fruit toe.

Mijn gids James hield mij s‘ochtends en s‘avonds bezig. Eind vd middag

gingen we op pad. Twee keer waren er andere gasten mee, wat leuke

gesprekken opleverde tijdens onze “sundowner” Door bewolking

geen mooie zonsondergangen en een keer wat regen, maar met een

houtvuurtje erbij was het aangenaam. Ik zag allerlei antilopen, hyena’s en

de silver backed ( ipv black backed) jackals, die trouwens 6 maanden

oude pups hadden.

De Sanctury importeert dieren. Uit Samburu hebben ze bijv 4 Gravy

zebra’s , een oryx, Somalische struisvogels en uit de Mara de topi’s.

Mijn gids vertelde, dat ze 2 leeuwen hebben gehad, maar die zijn

verdwenen. Ze hebben ook overal waterpoelen gemaakt,

zodat de dieren geen dorst hebben.

Rond 7 uur wordt het donker en in het donker zagen we

hyena’s jagen op impala’s, tevergeefs. Ook tevergeefs een hyena, die

een klein zwijntje probeerde te pakken. De moeder joeg hem weg!

James heeft een wandeling met me gemaakt om vogels te spotten

en samen maakten we een boottochtje op Lake Navaisha,

voornamelijk vogels gespot. Het meer is een stuk groter, doordat

het hier wel heeft geregend en aan onze kant waren geen nijlpaarden

te zien. De lodge heeft wel een “huis nijlpaard”, die een kunstmatige bad

als zijn domein beschouwt.

James liet me de landschappen zien en een mooie vallei. Hij vertelde dat

de eigenaar Dhr Zwager 5 jaar geleden is overleden op 90 jarige leeftijd

en in de vallei is hij op zijn verzoek gecremeerd. Ze hebben op die plek

een boom geplant. De familie is Keniaans geworden en zijn kinderen

zetten alle bedrijven voort.

Altijd was James op zoek naar een luipaard, maar ik zei hem dat bovenaan

mijn wensenlijstje een Aardvark en een schubdier staat, dat zijn

nachtdieren. De laatste avond, oudejaarsavond , deden we een

nightdrive, dus hij op zoek. Hij had een vers hol gezien, maar daar

vonden we niets. Verder rijdend over een vlakte……Mijn wens kwam

uit! De Aardvark ,een termieten eter, scharrelde tussen de lage struiken.

Zie foto’s! Wat een mooi eind van 2021 voor mij!

De volgende ochtend reden we aan de kant van de sanctuary en ik keek

naar de bloemenkassen, toen James zei “leopard” ….. een luipaard

was heel snel de weg over gestoken en ik zag alleen iets donkers

tussen de groene struiken verdwijnen. James werd later geplaagd, omdat

zijn betalende gast niets had gezien.

Op Nieuwjaarsdag nam ik afscheid van al het moois en bracht Sammy mij

terug naar Limuru. Jammer genoeg kon ik niet in Brackenhurst terecht,

omdat het afgehuurd was voor een conferentie. Balen, want de service in

het Thuyi Hotel was abominabel , zeker vergeleken met de luxe, die ik

drie dagen gewend was geweest. Enfin, het was maar voor 2 nachten en

op Maandag 3 januari ging ik weer naar mijn geliefd project in Naboisho.

Ik loop wat achter, maar ik probeer het dit weekend allemaal in te halen.

Tot snel dus en veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Els

Wat een boeiend verhaal over Chui Lodge. Wat een luxe verblijf! Om extra van te genieten en dan ook nog zoveel te zien! Een aardvark! Er kan weer iets op je lijstje doorgestreept worden! Ik ben benieuwd wat je deze week in Naboisho hebt beleefd! Liefs?

Her

O lieve Ankie ,wat beleef je veel mooie dingen.
Bedankt dat je dit met ons deelt....
Liefs

Monique

Weer genoten van je mooie verhalen, met mijn ogen dicht voelt het alsof ik erbij ben! Liefs, Monique

Car

Wat een leuke kabouterhut had jij. En lekker verwend in het mooie resort.
Jouw foto’s zijn weer super Ank! De dieren blijven zo mooi voor jouw camera verschijnen.
Boffen!! En geduld hebben waarschijnlijk. Top!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!