ankiewalvis.reismee.nl

2e week Naboisho dec '22

Hoi Allemaal,

Of wij Sinterklaas vieren? Heb je die mannen met baarden op mijn foto's niet gezien?

Weer een week voorbij gevlogen.

Maandag zagen we een gevecht tussen 2 struisvogels, het ging er woest aan toe met veel getrap, zie foto’s.

Echt elke dag, meestal meerdere malen zien we leeuwen, dus ik heb veel werk met het fotograferen, folders op mijn computer maken van elke leeuw en uitzoeken wie het is. Dat laatste lukt niet altijd omdat de te vergelijken foto’s niet up to date zijn. Jammer, want ik vind het leuk werk om ze op naam te brengen. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ik Lokoman elk jaar heb gezien, zolang ik hier kom en Noolemala had vorige winter twee hele kleine welpjes, die nu groter zijn.

Een van de families bestaat uit vijf en dertig leeuwen en zijn opgesplitst in drie subgroepen, omdat anders de grotere welpen niet aan bod komen om te eten.

De Rongai Boys, drie broers, regeren nu al ruim drie jaar over het gebied rond ons kamp en over drie families.

Maandagavond kwamen welpjes nieuwsgierig vlak bij de auto, ik keek over de rand naast me en keek recht in zijn ogen op een meter afstand, hoofd weer teruggetrokken….

Woensdag en donderdag hadden we een andere gids, want Sem was vrij. Hij vond voor ons ook leeuwen en cheeta’s.

Donderdag bleek coordinator Jane ook vertrokken en de nieuwe gids werd ’s avonds naar huis gebracht door kok Praise. We constateerden dat we in de avond alleen met Soila waren en ik wist dat er nog een enkele man van de school was. Sara en Jing gingen mee met Praise, maar met Sabrina, Tina en Matthias bleef ik over. Italiaanse vrijwilligster Barbara is maandag al naar huis gegaan. We zijn vroeg naar bed gegaan.

Hoewel ik hier niet bang ben, zijn andere het wel en we zitten midden tussen de dieren.

De coordinator of de gids zijn eindverantwoordelijk en ze waren beide pleiten, Slecht!


Woensdag nacht was het bijna volle maan en helder, ik heb nauwelijks geslapen, want ik hoorde buiten geluiden. Uit mijn ramen kijkend zag ik zebra’s grazen tussen de gebouwen en later 4 giraffen, zie foto’s!

Donderdagavond op het eind vd drive vonden we een tweede cheeta met haar zoon en in de verte ontdekte Matthias leeuwin Lokoman met haar groepje. Ze liep richting cheeta’s en ze kregen elkaar in de gaten…… wat zou er gebeuren? Een tijd lang hielden ze elkaar in het oog, de cheeta moeder zat te grommen om haar zoon voor gevaar te waarschuwen. Leeuwen zijn sterker en de cheeta’s vluchtten elke een andere kant op. Intussen was het donker, maar we vonden cheeta moeder en zoon samen terug. Moeder had een grote boog gemaakt en haar zoon in de gaten gehouden. Een behoorlijk gewonde zebra hinkelde niet ver vd leeuwen en cheeta’s vandaan en we dachten, dat die de nacht niet zou overleven, maar de volgende ochtend vonden we haar toch nog levend terug. Donderdagnacht was het volle maan, maar bewolkt en nog steeds geen regen.


Vrijdag rond gereden om afval te rapen. Een Groene Afrikaanse hop probeerde een ijsvogel weg te jagen, maar dat lukte niet, zie foto’s.

Vrijdag rond half vijf begon het te regenen, hoera. Vanuit de auto zagen we overal donkere wolken. Prachtig! Het zag ernaar uit dat het in heel Naboisho en omgeving regende, niet hard, maar een verademing voor de natuur.

Onze “sundowner” deden we in de auto kijkend naar holen van hyena’s, die kleintjes hadden. Erg leuk en schattig!


Zaterdag ochtend vroeg is Sara, die hier 12 weken is geweest, vertrokken. Ze gaat naar het project in Zuid Afrika, waar ik eind januari ook heen ga. Jing en Sarina zijn dagje naar Masai mara National park, dus ik ben over met Tina en Matthias, die naar voetballen zijn gaan kijken in Eagle Vieuw. Ik las vanmorgen dat Oranje uitgeschakeld is. Ik heb een rustig weekend, kan ik bijkomen van alle activiteiten.

Regelmatig regenbuien nu, dus dat is prima.


Blijkbaar is het erg koud bij jullie, rond de nul graden. Hier is het met nog steeds regen 19 graden en zit ik te rillen met vest en jasje aan!

Sterkte met de kou, want ik hoor dat veel mensen op de verwarming aan het bezuinigen zijn.


Heel veel liefs van @nkie


Reacties

Reacties

Herma

Dankje weer voor deze update.
Je bent een topper hoor, op elk gebied.
Denk veel aan je.
Liefs

Jan van Dijk

Het blijft leuk om je te volgen en van de gebeurtenissen te lezen en de foto's erbij te zien.
Hier blijft hier vriezen en behalve vogels honden en katten geen dier te zien.

Atty

Lieve Ankie,
Weer dank voor je wekelijkse verslag, Ă©Ă©n met de natuur, fantastisch hoe je ervan geniet en ons mee laat genieten. Hier beetje als bij jou qua weer, altijd beter dan in Holland! Geniet lekker verder, kus

Andre Wijnand

Mooi om te lezen. Vrijwilligers werk mooi om te doen. En ieder geval daar een aangenamer temperatuur. Groet van Andre en via jou aan Jan van Dijk.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!