ankiewalvis.reismee.nl

Derde week Olifants River

Hoi Allemaal,

Alweer de derde week voorbij en weer van alles beleefd.

Zondag kwamen de nieuwe vrijwilligers pas laat in de middag aan. Daar was Amerikaanse Maggie bij, die ik van Naboisho ken, we waren er vlak voor Corona uitbrak samen. Zij is zeventig, dus dat haalt de gemiddelde leeftijd ook wat op. Met haar kwamen nog vier vrijwilligers aan voor het research programma, zodat we er nu met 2 auto’s op uit gaan, wat meer ruimte in de auto’s geeft, fijner.


Meteen maandag was een enerverende dag! Rond lunchtijd was er veel gespetter in de rivier. Een dode olifant dreef de rivier af met krokodillen om hem heen en een Hippo was er steeds bij. We konden het tafereel volgen zolang hij langs het resort dreef. De krokodillen scheurden steeds met gespetter een stukje van hem af, maar ook de Hippo probeerde te bijten. Normaal zijn Hippo’s gras eters, maar nu hoorde ik dat ze ook wel eens een ander “graantje” meepikken. Een kill in het water, we vonden het natuurlijk wel zielig voor de jonge olifant.


Maar de dag was nog niet voorbij. Rond rijdend in het nieuwe gebied zagen we twee witte neushoorns lopen, die in dat gebied niet beschermd worden, dus daar beter niet konden zijn. De gids waarschuwde het management van het gebied, onze leiding en de andere auto’s. Iedereen kwam, maar pas toen ze weer in het groen verdwenen waren. Wij hadde wel veel foto’s om het te bewijzen, maar die mogen een maand niet geplaatst worden, omdat stropers te handig zijn om de locatie te vinden. Ze hadden geen hoorns meer, dus ik dacht, dat ze niet meer interessant zouden zijn. De stropers kunnen echter vaak niet meteen zien of ze hoorns hebben en doden ze dan toch om niet weer tevergeefs achter ze aan te gaan. Vreselijk!

Dinsdagmorgen terug naar het gebied om nog te zoeken, maar ze zijn niet meer gespot!


Het bewolkte weer zette deze week door, woensdag in de motregen de batterijen van de camera’s verwisseld, donderdag konden we er niet op uit omdat het ’s nachts teveel had geregend, evenals de volgende nacht. Storm en vrijdagmorgen stond het deel van het resort van African Impact onder water. Daar zijn ze op berekend, dus pompen werden meteen ingezet. Het had in twee keer 24 uur 36 en 78 mm geregend.

Het is ongelooflijk hoe snel het water in de rivieren stijgt en weer daalt.


Ook het dak van mijn kamer lekte natuurlijk. Komisch was wel dat ik mijn hoofd aan de betonnen muur stootte toen ik in het donker in bed kroop en het daarna hoorde druppelen op mijn bed. Ik dacht even dat ik bloedde, maar het bleek de regen te zijn, gelukkig!


Vrijdag ook niet op drive, wat niet leuk is, maar ik had woensdag veel giraffen gezien, dus kon met mijn foto’s aan de slag en Maggie leren ze te identificeren.

De leiding amuseert ons met allerlei spelletjes, ze hebben niet genoeg data werk met de nieuwe computers om iedereen bezig te houden.

Vrijdagmiddag deden we , nadat we wel het dorp in waren geweest voor boodschappen, een soort “kroegentocht” van de ene plek naar de andere in het resort, drankje van de bar hoefde niet, maar elke keer een ander spel. Daar heb ik me bij geamuseerd.


Dit weekend vertrekt Daniel, een aardige 30+ jarige vrijwilliger, ik zal hem missen. Bij de leiding is Abby, Hoofd research, voor een week weg en Mark vertrekt maandag, zodat Indenne,als research assistent, 10 dagen ingewerkt, tot donderdag, als Abby er weer is, verantwoordelijk is voor ons research werk, niet erg goed getimed vind ik.

Soms vind ik het hier wel erg “lang leven de lol” en zou ik een serieuzere aanpak willen. De groep 18-22 jarigen vinden het echter niet erg en maken samen lol, vooral ’s avonds bij de bar.


Van vrijdagmiddag tot zondagnacht is het droog geweest, maar de rivier stroomt zo hard dat onze boottocht niet door kon gaan, Jammer.

Nu, zondagmorgen regent het weer, zonder onweer, en de Oliphants River voor mijn terrasje treedt buiten zijn oevers. Het water staat tot aan mijn terras. Ik heb de eigenaren gesproken en zij vertellen, dat het niet abnormaal is. De dam sluizen zijn opengezet, dus ze verwachten, dat het water niveau snel weer zal dalen.


Ik zag dat Zuid Afrika het nieuws in Nederland steeds haalt. Een Rapper doodgeschoten in Durban en het gebrek aan elektriciteit. Dat klopt, we hebben nog steeds zo’n 3 keer per dag geen elektra voor twee en een half uur, dan ook geen wifi, soms geen water. Dat hoort voor mij bij Afrika, maar het is veel nu.

Een paar mus-achtigen hebben mijn terrasje gevonden en vechten met zichzelf in de spiegelende ramen. Wat zal de komende week brengen?

Veel liefs voor jullie van @nkie


Reacties

Reacties

Marian

Dank

André Wijnand

Mooi verslag weer. Wanneer ben je weer in Amstelveen? Hierbij uitgenodigd voor een hapje en witte wijn. Groet en liefs.

Atty

Hopelijk weer droog. Regen is altijd erg dubbel. Je hebt t nodig voor mens, dier en voedsel, maar lastig voor alle 3 als er te veel of te weinig valt. Kortom tis nooit goed!
Hopelijk lekker verder genieten en ons voorzien van je heerlijke verhalen xx

Car

Mooi verhaal! Veel liefs!

hilleken

Mooi om te lezen, lang leve de lol is leuk, maar kan me ook voorstellen dat het ook fijn is om wat meer serieus te werken.
Als je weer in Nederland bent, dan moeten we echt samen een drankje doen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!