ankiewalvis.reismee.nl

Vierde week Pardamat

Hoi Allemaal,

Het vervolg van mijn verblijf. Ik heb een goede week gehad en voel me goed.

Maandag ’s Ochtends weer de afspraak met de studenten. Ik was er zenuwachtig voor, want Lizz had niets met me voorbereid, maar het is ook haar verantwoordelijkheid vertelde ik mezelf. Ze bleek wel te hebben voorbereid of heel goed in improviseren, maar het ging fantastisch. Ze deelde ons in groepen op met de opdracht om de uitdagingen, waar Pardamat voor staat op het moment op te schrijven, een te kiezen en daar oplossingen voor te vinden. Mijn groep kwam met klimaatverandering, stropen, mens en wilde dieren contact, ontbossing, gebrek aan banen, omheiningen. We kozen mens en wilde dieren contact, waar van oplossingen: wilde dierenproef omheiningen voor het vee en nog andere, die ik niet meer uit mijn hoofd weet. Iedereen had bekende oplossingen en hun opdracht voor over een paar weken is nieuwe oplossingen te vinden. In de middag heb ik aan mijn foto’s voor de data gewerkt en om half vijf op drive met Sem, maar het begon te regenen, dus terug en om 7 uur, droog, weer op pad om de luipaard plek te verkennen, niets, maar kleine en grotere galagos / bushbabies in het donker gezien, schattig. Gegeten met de docenten, want er waren veel gasten en daar had ik geen zin in.

Dinsdag

Om 7 uur met Sem op pad om op 3 trajecten dieren te tellen, we hadden een goede samenwerking en op de terugweg hebben we een kuil in de weg opgevuld met stenen. Na de lunch data ingevoerd. De verpleegster kwam kijken hoe het met me ging en ik kreeg een hele verhandeling over het long medicijn, dat ik op haar aanraden had gekocht. Om half 5 weer op drive met Sem, Lizz en enige studenten. Veel vogels gekeken, omdat Lizz ze wil leren en Sem en ik het ook leuk vinden. Katten kom je in Paramat toch zelden tegen. Om 6 uur al terug in een stortbui. In de auto blijven zitten tot het droog was, haha! Met Sem en Lizz gegeten en naar tent. Jammergenoeg maar halve nacht geslapen.

Woensdag

Om 7:15 uur moe naar Naboisho vertrokken via de lange weg. Omdat het nog te nat is. Om 9 uur pas in Naboisho. De cheeta met haar 4 welpen gezien, die probeerde een prooi te vangen, maar tevergeefs. Veel olifanten, blij dat ze weer terug zijn. Om 2 uur hadden we een klein buitje, maar in de verte om ons heen zagen we overal regen. Wat een geluk voor ons. Een traject geteld en om half 4 naar Narok gereden, omdat we naar de garage moesten. Iets met een wiel. Doodmoe kwam ik toch na 12 uur in de auto in het kamp aan. Snel gegeten en om half negen viel ik direct in slaap.

Donderdag

Goed geslapen en naar een lagere school gegaan om spullen te brengen en een Engelse les voor groep 2 en 3 bij gewoond. De juf las een verhaaltje voor en de kinderen moesten antwoord geven op vragen over het verhaal. Erg leuk, als ze goed antwoord gaven klapten we en dan wiebelde het kind kind trots met haar/ zijn heupen! Vervolgens weer naar de markt in Aitong. Met Lizz schoolspullen gekocht en groente. Auto laten wassen. Heen en terugweg mensen mee laten liften, ook al was het droog. Om half 5 zag de lucht er donker uit, maar het woei over, toch gegaan met een groep studenten, die Sem in het Engels van alles over vogels vertelde, ook leuk voor mij, ik hoor altijd wel wat nieuws. Om 7 uur net terug, toen het weer regende, maar in het algemeen heeft het vooral in de nacht niet meer zoveel geregend. Weer halve nacht geslapen, wat is dat toch.

Vrijdag

Na 7 uur met Lizz, Sem, Emily,een studente en Agnes, die voor Paramat werkt op pad naar Naboisho. Sem durfde de korte weg aan , fijn. Eerst een traject geteld. We zagen weer hyena’s en jakhalzen . Die hadden we een week gemist, waarschijnlijk was hun hol met regen ondergelopen en hadden ze drogere plekken opgezocht. Zoals elke keer de cheeta en haar welpen gezien. Ze blijft voor de welpen in dezelfde regio. Ze zagen er nog hongerig uit. We hebben in de bosjes nog gezocht naar een leeuwin met kleine welpjes, die in de ochtend gespot was, maar rond 12 uur zoeken de leeuwen de schaduw op, dan is het te warm voor hen. Tevergeefs dus. Ik was moe, met de lunch even languit op het gras en een kop koffie beurde me op. Sem zei dat hij nog een traject wilde tellen, maar reed er voorbij. Hij bleek te hebben gehoord dat er leeuwen waren gespot. En ja, Lokomans familie: 5 leeuwinnen en een kleine welp. Heel mooi zoals de welp , toen ze bij moeder dronk met haar pootjes op de buik drukte om de melk te stimuleren. Ik was blij om weer leeuwen en vooral een welpje te zien! Nog 4 olifanten op de terugweg, weer de kortere route, maar pas om 6:45 terug. Lange dag, maar ik voelde me niet zo moe als woensdag.

Weekend

Lizz heeft komende week vrij en Sem bracht haar weg en neemt ook zaterdag en zondag vrij. Ik doe geen activiteiten , dus hij hoeft mij nergens heen te rijden. Zij hebben het trouwens heel gezellig samen, ik ben benieuwd wat dat wordt. Hij is getrouwd, maar Masai mannen mogen meer vrouwen hebben en zij is alleenstaande moeder. Ik ben dus alleen, maar heb gelukkig intussen goed contact met een stel anderen van de college. Janet is een lerares en we doen spelletjes samen en Michael is hoofd leraar en hem ken ik al van Naboischo. We hebben vanmorgen een wandeling gemaakt met ook de rijles leraar, die de gidsen leert rijen in de 4 wheel-drive safari auto’s. ook anderen maken een praatje met me. Praise en Soila vanzelfsprekend.

Gisterochtend had ik baboons bij mijn tent en ze zaten voor mijn cameraval. Vanmorgen maakten ze me om 8:30 wakker, gelukkig want ik was andere nog later bij het ontbijt geweest.

Komende week is mijn laatste week in Pardamat. Ik hoop dat het drogere weer aanhoudt, dan kunnen we naar andere gebieden. Jullie ook wat dagen zon gehad en de sneeuwklokjes en crocussen bloeien, hoorde ik.

Tot de volgende keer en veel liefs van @nkie

Reacties

Reacties

Jelly

Tjonge wat een drukte en wat een water.
Misschien is meer rust het sleutelwoord om beter te slapen.
Nog een fijne week en good luck op de volgende plek met iets meer mensen rohrung
Liefs jelly

Herma

En weer fijn om je bericht te lezen.
Ja slapen, of eigenlijk niet slapen.......waardeloos is dat he?
Ik ken het veel te goed.Dat weet j
Geniet nog veel.
Liefs

Karin

Hi Ankie, nog steeds natte boel daar. Hier helaas ook weer! Waarom de sneeuwklokjes hun koppie boven de grond uitsteken..?? De tuin is nog niei in beeld bij mij. Wat ga je doen na volgende week? We zijn naar tentoonstelling van Ai WeiWei in de Kuntshal geweest, was zeer de moeite waard. Fijn dat je je weer beter voelt ondanks het slechte slapen. Veel liefs van ons, K&J

Jan

Het is wel erg apart hoe je twee levens aan elkaar knoopt.
En beide met veel plezier.

Car

Ha Ank, bij deze winterse groeten uit Sauerland.
Het is hier ook regenachtig.
Voor jou straks een goed vervolg. Take care!!!

Monique

Een wat late reactie lieve Ankie, maar weer met belangstelling je verslag gelezen, je zit bepaald niet stil, hebt drukke en lange dagen, je zou verwachten dat je daarna 's nachts kan dóórslapen, jammer dat het dan niet lukt. Je laatste week, ben benieuwd wat je hierna gaat doen, je vertelde het me vást maar ben het vergeten. Zo, nu snel je foto's bekijken! Liefs

Atty

Lieve Ankie,
Heerlijk weer die verhalen en de mooie foto's! Hopelijk afgelopen week wat beter weer zodat je nog kon doen wat er op je wensenlijstje staat. Wat doe je dat toch goed, overwinteren in je geliefde Afrika!!!
Goede reis naar je volgende lokatie, we lezen het zondag weer. Liefs xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!