ankiewalvis.reismee.nl

Vijfde en laatste week Pardamat

Lieve Allemaal,

Het is een mooie, interessante week geweest met zon en slechts een enkele bui! Het gaat goed met me.

Vorig weekend was gezellig, omdat ik wat meer contact had en spelletjes, oa Skibbo heb gedaan. Daardoor valt dit weekend tegen, want de mensen met wie ik leuk contact had, zijn grotendeels dit weekend vrij, dus naar huis. Ook Lizz was de hele week al vrij en veel studenten zijn weg. intussen hebben mensen ook al 5 weken gewerkt. Enfin, genoeg te doen met data invoeren, mijn foto’s bewerken en mijn log.

Maandag

Gesprek met een stel studenten, zij zouden voorbereiden, maar dat was nauwelijks gebeurd. We hebben het over tradities gehad en ik heb op het bord een soort wereldkaart getekend en laten zien waar de landen lagen, die ze van naam kenden. Was leuk. Alleen eind vd middag nog een drive. Gezocht in Pardamat naar olifanten en toen we op de terugweg waren en het al 19:00 uur was vonden we ze. De foto’s lukken dan niet zo goed in de schemer.

Dinsdag

Het is tel dag, de bekende trajecten gedaan en ook naar “ the Hill”, waar we in de tweede week zo vast kwamen te zitten. Het is veel droger, dus het ging goed, al waren er weinig dieren. We waren blij met een zebra moeder en jong! Sem vertelde over het verloop van zijn carrière, hij vindt het fijn om te vertellen, ook over de dieren en ik steek er nog vaak wat van op. Spelletjes tussendoor en om half vijf met Erik, Sem’s vervanger op pad. Sem had een privé klus te doen. We gingen naar hetzelfde gebied als gister in Pardamat. Echter nu een grote verrassing! We keken naar een wrattenzwijn en opeens een LUIPAARD voor de auto op de weg! Ik kon het niet geloven. Hij loerde op het wrattenzwijn en we zijn hem een tijdje in zijn jacht gevolgd! Zijn jacht was tevergeefs, want een giraf en wij waarschuwden het zwijn denk ik dat hij er was. Het grappige was, dat Erik zei dat het zijn eerste luipaard was in Pardamat, hij woont hier, en het is mijn tweede!! Ook nog 3 olifanten, wat een geluksdrive!

Woensdag

Met Erik en 2 studenten naar Naboisho. Al in de ochtend kwamen we 2 leeuwinnen met een kleintje tegen, de familie van Lokoman, die ik vorige week ook gezien had, altijd leuk. Erik kreeg een bericht door dat een luipaard was gespot, we zochten en hoorden de vervet money’s, die hun waarschuwingen kreten uiten. Inderdaad na een kwartier vonden we haar bij een struik. Wat heb ik deze keer een geluk met luipaarden! Mensen kunnen hier een tijd zijn zonder er een te zien! Ook cheeta Nashipi met de vier welpen zag ik weer. Ze was op jacht, het lukte niet, maar na onze lunch had ze een baby impala gevangen en zagen we het hele stel lekker smullen.

Dat we in Pardamat een luipaard hadden gezien was het gesprek vd dag en Jackson, hoofd van Pardamat, wilde graag mijn foto’s hebben.

Donderdag

Met Erik en Sem naar de lagere school om weer wat spullen te brengen, die ze nodig hadden en ik vorige week op de markt had gekocht. Nu een rekenles bijgewoond. Erik heeft me een Predater- proof Boma laten zien voor het vee, ik had daarom gevraagd en Jackson had het geregeld. Hij was er ook. Zie foto’s. Daarna naar Aitong het stadje om boodschappen te doen.

Op de terugweg belde Lincoln Sem om te zeggen dat de professor, die de data vd trajecten verwerkt er was en of hij hem in de middag de tel-trajecten kon laten zien. Dat vond ik interessant en ik heb gevraagd of ik mee kon. Dat mocht. Ze willen de trajecten wijzigen en een andere man zet een project op om de verdwenen migratie van olifanten in gebied Loita plains ( naast Pardamat) weer op gang te brengen. Door het aanbrengen van hekken is de migratie gestopt. Fijn om over die dingen te horen en zij hebben mij gevraagd waar ik tegenaan loop met het verzamelen van de data. Een interessante middag. Pas om 5 uur terug, dus niet nog een drive gemaakt, ik was moe. Gegeten met leraren Michael en Janet en nog skibbo gespeeld met Janet. Het bleek de laatste keer, want beide, Praise en de kok, gingen vrijdag naar huis.

Vrijdag

Met Sem en weer 2 studenten naar Naboisho. Al gauw cheeta Nashipi gevonden. De welpen speelden om/ onder auto’s een stuk van hun moeder vandaan. Ze zijn een stukje ouder en ongehoorzamer geworden! Moeder riep ze, of liep naar ze terug en dan, ok, wilden ze wel even bij haar blijven. Een welp klom in een kleine boom! Leuk om te zien. Wel 20 giraffen stonden ernaar te kijken. Na de picnic lunch vond Sem verscholen in de bosjes ( ongelooflijk) nog 3 leeuwinnen en 2 welpen. Foto’s zijn niet identificeerbaar met al die blaadjes. Daarna zijn we de lange weg via Narok terug gereden, omdat ik moest pinnen en de auto benzine nodig had. Weer een lange dag dus. Alleen gegeten en vroeg naar mijn tent. Moeilijk in slaap, omdat het behoorlijk waaide en de tent dan flappert.

Weekend

Erg rustig in het kamp, foto’s bewerkt, log geschreven, de dagen begonnen met zon, maar zaterdag was verder bewolkt en in de avond buien. Nog skibbo gespeeld met 2 studenten, ze vinden het spel erg leuk, en waren teleurgesteld, dat ik het weer mee zou nemen. Janet is van plan om het in Nairobi te kopen, zo mogelijk, dus ik hoop dat het lukt. Ik speelde het voor het eerst in oktober met Hilleken, die ik in Lamu leerde kennen. Zo verspreidt het spel zich.

Verder ga ik vandaag pakken en laatste klussen regelen, zoals een algemene fooi geven. Ze blijken een fonds te hebben, waardoor activiteiten voor het personeel geregeld wordt. Hoofd van het College haalde vier mensen en het geld werd officieel overhandigd om mij te bedanken! Zoveel eer!

Maandag ga ik een dag met Jane, die van de foto’s met haar kleinkind, in Naboisho doorbrengen.

Dinsdag naar Limuru, 2 nachten in Brackenhurst en donderdag word ik opgehaald voor het nieuwe project in Soysambu bij Nakuru Ik ben benieuwd!

Dank voor jullie reacties op mijn log en veel liefs van @nkie

Aleid

Ankie, wat een mooi, inspirerend verhaal weer. Met veel interesse gelezen en enige voorstellingen daarbij gemaakt! Groetjes.

Janet

@nkie, this is such a nice read. You have been so much fun to be around. I'll look for SkipBo and I hope I'll find it?. Thank you for introducing me to it; it's my new favorite. Looking forward to meeting you again ?. Enjoy the your time in Soysambu.

With love,
Janet.

Car

Spannend Ank om weer een nieuw project te starten!! Hoop voor jou dat het weer net zo boeiend is als wat jij nu beleefd heb, succes!!