ankiewalvis.reismee.nl

Oman- Khasab 3

Lieve vrienden,

De dagen vliegen, heerlijk gedoken, alle koraal en de landschappen onder water zijn prachtig, koraal ziet er heel gezond uit, veel kleine en kleurrijke vissen. Niets groots gezien de laatste dagen, het ziet er echt naar uit dat de zee leeggevist is, als je met mensen praat, die al 20 jaar of zo duiken. Ook aardige andere duikers de laatste dagen, dus ik amuseer me goed.

Gister leek het gelukstij te keren voor Sandra en Kurt, de technikers uit Dubai waren er en maakten de motoren vd boten, op luchting........... en vanmorgen....... telefoontje....... de kleine boot is aan het zinken....... wij er als een haas naar toe, ja, hoor , er stond zeker 20 cm water in........ je vraagt je af of ze niet gesaboteerd worden, want wat bleek? een stop, die in een gat achterin de boot zit, en water uit kan laten, zonder dat er water in loopt, was verdwenen.........

Enfin, gelukkig opgelost, zodat het ernaar uitziet, dat we morgen, vrijdag, dus weekend, met twee boten kunnen varen, eindelijk want ze hebben genoeg aanvragen voor elk weekend, Enshalla... zeggen ze hier steeds, als god het wil.........

Eergisteren kon ik met een duikster mee in haar TOYOTA Landcruiser........ja, ja, ik dacht een mooie Prius te hebben........maar dit...... fourwheeldrive is hier ook handig, want niet alle wegen zijn geasfalteerd. Ze maakte een tochtje naar het achterland, door de vallei heen, over een smalle weg over een berg naar een andere kleine baai en verder naar een accacia bos. Erg mooi, vooral zo met lage zon in de avond.

Grappig hier is ,dat je doordat je in een vallei zit, die van noord naar zuid loopt, je geen zonsop-, noch ondergang hebt. De zon is achter de bergen voor hij onder gaat of op komt. Verder is het erg heiig overdag, door zand en vocht, dus geen strakblauwe luchten, wat wel zo prettig is,omdat de zon iets gefilterd wordt. Je bent wel zo min mogelijk in de zon, een wandelingetje, zelfs in de ochtend, geeft je al een zweetbad, bij het zwembad of op de boot zoek je steeds de schaduw op. En dat voor een zonliefhebber als ik....... Toppunt van luxe is........ in de schaduw lekkere temperatuur hebben!

Op het kaartje zien jullie, dat ik in het puntje van het Arabisch schiereiland zit. Hier heeft Oman een enclave, die aan de Straat van Hormous ligt, een heel strategisch punt. Vlak bij Iran ook, dus je ziet de smokkelbootjes dagelijks uitvaren en weer terugkomen.

Deze punt bestaat helemaal uit ongenaakbare bergen ( hoogste is 2000 meter), roze /beige van kleur. Toen we door de vallei reden kon je zien, dat er op sommige plekken wel eens water staat. Als het regent, stort het water zich naar beneden, want de steile rotsen nemen het niet echt op, dus dan staan stukken vd vallei onder water. Dit gebeurt dan in de winter, maar nu is alles gortdroog.

Er zijn weinig wegen en toeristen mogen niet via de bergen naar de andere kant en via het stukje kust dat vd Emiraten is, naar het andere stuk van Oman. dat mogen de Omaniers en Emiratiers (leuk verzonnen woord) wel, maar wij niet. Overal zit het leger, die je dan tegenhoudt. Als deugdzaam mens heb ik verder geen last vd militairen.

Vandaag heb ik trouwens een rustdag, voor het hotel/duikcentrum een paar uur gesnorkeld ( ik moest natuurlijk toch de zee in) en bijv gezien dat een sepia ( soort octopus) een vis aan het verorberen was, die zo groot was als de sepia zelf. Wat je toch al niet ziet onderwater, ik geniet ervan. Het is alweer vier uur en ik ga nog even kijken of ik het me lukt wat foto's erop te zetten, jullie merken wel of het gelukt is.

Heel veel liefs van een genietende @nkie

Reacties

Reacties

Suzan

Wauw wat klinkt het te gek en wat een bijzondere plek lijkt me, iets waar ik zeker van de fotos wil zien, wat jammer dat het niet lukt maar ik zie er toch al een paar... het duurt wel lang het downloaden van de foto;s stom he we hebben helemaal niet meer daarover gehad! Weet Sandra het anders niet?
Groetjes Suzan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!